Home > WoRD LiFe > Bendera Malaysia = Bendera Amerika

Bendera Malaysia = Bendera Amerika

Assalamualaikum.

Sekarang ni ngah kecoh isu pasal politik. Isu benda Malaysia sama dengan bendera Amerika Syarikat. Memang menarik topik ni, kalo diikutkan memang rekabentuk bendera Malaysia seakan sama dengan bendera Amerika, cuma diubah beberapa bentuk sahaja.

Tapi tahukan anda sebenarnya kat dunia ni banyak lagi persamaan bendera antara negara-negara. Aku pasti kali semua pasti akan perasan dengan perkara camni. So harini aku tepek gambo ni yang mana memaparkan persamaan antara rekabentuk bendera di dunia ni. Memang bagus untuk pengetahuan semua.

Ada gak antara bendera-bendera tu aku tidak ketahui negara apa. Just layan je la. Layannnn…..

Categories: WoRD LiFe
  1. musafir
    September 21, 2011 at 3:50 PM | #1

    takpa, yang penting ada bendera. PM pertama pon dah setuju guna bendera tu. tak tau plak kalau ada kecaman dari US masa pengumuman guna bendera tu …

  2. musafir
    September 21, 2011 at 3:51 PM | #2

    semalam terserempak dengan mr amien la kat persimpangan lampu isyarat berhampiran dengan concorde hotel seksyen 9 shah alam, hang pi kerat rambut ka?

    • September 21, 2011 at 4:50 PM | #3

      Haaaa… ada pon mat tepen nih. lama betui dia menghilangkan diri. tup tup muncul kat trapik light concorde. hahahaha…

      Aku smlm pi beli susu anak daaa, kat umah dah abes. dlm ati ckp dah lama tak nampak mat tepen kat jalan tu, alih2 betui2 muncul kat trapik light tu smlm.. hahhaahahaa….

  3. musafir
    September 22, 2011 at 12:26 PM | #4

    tu la Tuhan tu memberi kemudahan kepada hambaNya yang mahu meneruskan niat yang baik.

    kebetulan aku plak balek lambat siket hari tu, tup tup jumpa la plak kat situ.

    minggu lepas aku lepak kat PPAS, sejuk gila macam dalam peti ais.

    • September 22, 2011 at 5:20 PM | #5

      Itulah kutub khanah kebanggaan negeri selangoq. memang sesangat grand, Org umah aku cerita macam2 benda canggih ada kat situ. pawagan HD la, kawasan khas mainan bebudak la etc.

      aku jempot bini aku balik keje aritu anak aku kemain suka lagi nengok panorama tasik kat tepi library tu..

      Aman sentosa noh… huhu

  4. fuck
    September 4, 2013 at 2:27 PM | #6

    WorldNewsToday – Sejumlah kedutaan besar Malaysia di Timur Tengah saat ini tengah dilanda berbagai insiden. Pasalnya, hampir setiap hari terdapat kasus pembakaran bendera nasional Malaysia di depan kantor kedutaan mereka sendiri. Tidak hanya itu, para demonstran juga merobek-robek bendera dan melempari kantor kedutaan dengan kotoran unta dan telur busuk. Insiden tersebut merata di berbagai negara Timur Tengah tempat kedutaan Malaysia berada, antara lain Afghanistan, Mesir, Libanon, Palestina, Jordania, Irak, Iran, Suriah serta beberapa negara lainnya.

    Ismeth Al Maliki, salah seorang demonstran di Libanon yang diwawancari mengaku , pembakaran bendera Malaysia dilakukan oleh karena ia tidak dapat membedakan bendera Malaysia dan bendera “The Spangled Banner” milik Amerika. Alasan yang sama juga dikemukakan para demonstran lainnya. Bahkan, sebagian besar dari mereka beranggapan bahwa Malaysia adalah negara boneka Amerika. Mayoritas masyarkat Timur Tengah memang dikenal memiliki sikap anti-Amerika dan juga tidak menyukai segala sesuatu yang identik dengan Amerika.

    Seorang pakar Timur Tengah berpendapat bahwa insiden pembakaran yang masih berlanjut hingga saat ini adalah sesuatu yang wajar. Pangkal persoalan sebenarnya adalah tindakan plagiat Malaysia dalam membuat desain bendera nasional yang sama persis dengan bendera Amerika. Pendapat tersebut diamini oleh berbagai jurnalis dan media internasional. Mereka mengatakan desain bendera nasional Malaysia sangat tidak kreatif, kurang visioner, dan tidak peka terhadap kesamaan desain bendera Amerika yang sudah ada sejak tahun 1776.

    Insiden tersebut membuat Sekjen PBB, Ban Ki Moon, angkat bicara. Ia mengatakan dapat memahami demonstrasi tersebut. Ia justru memaksa Malaysia untuk menghentikan segala bentuk adopsi, imitasi, plagiar, serta pencurian mentah-mentah hasil karya intelektual serta warisan budaya negara lain.

    Sementara itu, Menlu Amerika Condolezza Rice justru mempersalahkan Malaysia yang tidak arif dalam membuat suatu desain untuk produk-produk identitas nasionalnya. Ironisnya, negara-negara yang mendapatkan nota protes dari Malaysia atas insiden tersebut, tidak meresponnya sama sekali. Mereka melihat insiden tersebut sebagai sebuah lelucon politik yang patut ditertawakan, ditengah-tengah upaya mereka dalam menciptakan perdamaian di Timur Tengah.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 48 other followers