Home > WoRD LiFe > Adakah mengurat tu haram?

Adakah mengurat tu haram?

Soalan :

Adakah mengurat itu haram?

Jawapan :

Dalam Islam, berta’aruf (berkenalan) di antara lelaki dan perempuan dibenarkan sekiranya bertujuan mendirikan rumahtangga dengan kaedah yang dibenarkan syarak iaitu:

1) Bertegur sapa bersama mahram.
2) Menjaga batasan aurat dirinya dan teman yang hendak dikenali.

Oleh yang demikian, sekiranya mengurat yang dimaksudkan menepati dua syarat di atas, ia dibenarkan.

Sumber: JAKIM
Kredit: muslimdiary.com

Categories: WoRD LiFe
  1. August 24, 2006 at 6:42 AM

    betul tu…

    dalam islam jugak ada adat merisek.. iaitu untuk menengok bakal istri yang kita nak kawen tu… tak salah pon, sebab kalau kita tak kenai, mcm mana kita nak tau bakal istri kita tu kan?

    dari situ lah akan bermula perkenalan dan kenai isi hati masing2. yang pompuan kenai laki, yg laki kenai pompuan plak…

    tu la dia.. mcm hang jugak la.. kenai awek hang dan mcm aku jugak kenai awek aku.. aku kena approach dulu la… itu perkara biasa dlm kehidupan di dunia nie…

    jangan la segan2 untuk kenai2.. Tuhan pon jadikan manusia nie dalam 2 jenis, laki dan pompuan dan juga pelbagai bangsa dan rupa, iaitu untuk kenai antara satu sama lain….

    tak kira agama, tak kira bangsa

  2. Kamarul
    August 24, 2006 at 6:53 AM

    Mengurat tak salah.terpulang la pada individu sendiri.Macam mana caranya kan?Asalkan tahu batas-batas dan norma-normanya.Apa pun aku suka solo.sebab senang.kawan-kawan pun ramai.

    P/S: JAga-jaga sikit..Amin ni pun kaki ngurat gak.Champion punya..ha..ha

  3. August 25, 2006 at 5:04 AM

    haaaaaaaaaaaaaaaaaa
    amin nie pon bule tahan jugak nie…

    rupa paras ada gaya, bak kata pepatah la…”sedap mata memandang” chewah…

    tapi, apa pon, aku salute kat hangpa… semoga jadi bf yang baik….

    amen

  4. August 25, 2006 at 5:06 AM

    idup ngurat

  5. August 25, 2006 at 5:07 AM

    amen, hang boh nama nandre ja dah la na.. sian aku

  6. August 25, 2006 at 6:55 AM

    hahahaa..
    mr nandre dah kecik ati sbb aku letak nama dia rizal…
    come on dude..best apa nama tu!
    ok la, demi menghormati ko sbg boss aku, aku tukar la namamu itu..
    pasni tolong kempen utk naikkan gaji aku key?
    peace!

  7. August 26, 2006 at 2:57 AM

    tima kasey brader…

    itulah yang aku cari… baguslah budak2 aku nie..
    idup JDM….

  8. August 26, 2006 at 2:59 AM

    aku tak kecik ati pon,

    chuma aku mintak cara baik la… aku pon ada la perasaan hormat lah jugak kat org lain.. heheheeheh.. bersopan sabtun tu penting….

    aku chuma tak suka nama tu… tu sbb aku maleh nk letak nama tu dalam apa2 kad… kad staff aku pon nama nandre ja… hahahaaha

  9. August 26, 2006 at 5:09 AM

    tak best la nama tu, aku tak suka org kenai aku dgn nama tu…
    tak syiok la beb….

  10. August 26, 2006 at 5:10 AM

    gaji hang na…
    hahahhaa.. buleh buleh…

    aku tgk hang rajen nie….so, aku promote la hang nanti na….
    aku buleh calonkan volunteer terbaik untuk taun nie, mau ka?

    hehehe…..

  11. September 1, 2006 at 6:18 AM

    Salam…
    Islam itu syumul dan Islam telah byk mmberi garis panduan kepada umatnya supaya manusia berada di landasan yg betul..Cuma kita manusia tidak mahu praktikkannya padahal itu semua sudah sedia maklumkan?? Words without action is useless..So buat adik amien…semoga dpt praktikkan ape yg telah dikatakan shingga mndapt pilihan hati yg benar2 membawa kbhagian di dunia n akhirat…Amin :)-

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

