Home > WoRD LiFe > Selsema babi H1N1

Selsema babi H1N1

sbabi

Assalamualaikum.

Selesama babi. Juga dikenali sebagai Influenza A atau kod saintifiknya H1N1 merupakan satu penyakit yang menimbulkan keresahan manusia di seluruh dunia pada waktu ini. Selama 3, 4 minggu ini memang gempar diseluruh dunia mengenai penyakit yang membawa maut ini. Di Malaysia pun tempiasnya turut dirasai.

Apa sebenarnya selsema babi ni? Bahaya ke? Aku sambil lepak-lepak melayari internet rajin juga membaca mengenai penyakit yang merbahaya. Jadi sebagai informasi mari kita baca sikit petikan dari Wikipedia ni:

Swine influenza (also called swine flu, hog flu, and pig flu) refers to influenza caused by those strains of influenza virus, called swine influenza virus (SIV), that usually infect pigs. Swine influenza is common in pigs in the midwestern United States (and occasionally in other states), Mexico, Canada, South America, Europe (including the United Kingdom, Sweden, and Italy), Kenya, Mainland China, Taiwan, Japan and other parts of eastern Asia.

Transmission of swine influenza virus from pigs to humans is not common and properly cooked pork poses no risk of infection. When transmitted, the virus does not always cause human influenza and often the only sign of infection is the presence of antibodies in the blood, detectable only by laboratory tests. When transmission results in influenza in a human, it is called zoonotic swine flu. People who work with pigs, especially people with intense exposures, are at risk of catching swine flu. However, only about fifty such transmissions have been recorded since the mid-20th Century, when identification of influenza subtypes became possible. Rarely, these strains of swine flu can pass from human to human. In humans, the symptoms of swine flu are similar to those of influenza and of influenza-like illness in general, namely chills, fever, sore throat, muscle pains, severe headache, coughing, weakness and general discomfort.

Begitulah serba sedikit informasi mengenai penyakit ini. Pendapat peribadi aku mengenai penyakit ini senang sahaja. Dahulu kita pernah digemparkan dengan penyakit JE yang disebabkan oleh babi. Tapi kebanyakan dari ‘mereka-mereka’ ini masih tidak mengambil pengajaran kisah dulu. Masih tidak serik dengan menternak dan memakan daging ternakan tersebut. Kini ianya berulang kembali dan aku pasti apabila penyakit selsema babi ini telah beransur pulih, akan datang pula penyakit yang lain pada masa akan datang juga dari ternakan ini.

Aku juga pernah terbaca mengenai kisah seorang budak di Mexico dalam akhbar Kosmo Online. Telah ramai penduduk di kampungnya yang menghidapi penyakit selesema babi. Tetapi budak ini terselamat dek kerana sikap dan displinnya yang mementingkan kebersihan dan sering membasuh tangannya setiap hari. Akhirnya budak ini terselamat dari penyakit tersebut. Begitulah satu kisah dari Mexico.

Kisah itu sebenarnya sekadar kiasan pada aku. Aku amat yakin sebenarnya perkara itu adalah pengajaran buat semua yang mana ianya telah ditakdirkan oleh Allah. Dalam Islam sekalipun telah menyebut bahawa segala unsur-unsur yang melibatkan babi dan anjing itu adalah haram. Ianya kerana kedua-dua binatang tersebut mendatangkan penyakit dan ianya sudah terbukti benar. Tapi kenapa ‘mereka-mereka’ ini masih tidak sedar?? Fikirkanlah…

Dalam pada memikirkan bahaya penyakit ini, aku rasa agak kelakar juga. Salah seorang menteri telah mengarahkan dengan rasminya agar istilah ‘Selsema Babi’ tu digantikan dengan H1N1. Apa rasionalnya? Nak melindungi babi dari dipersalahkan ker? Hahahaha. Dalam pada menggunakan istilah yang baru itu, ada la sekali dua istilah ‘Selsema Babi’ kantoi terkeluar dari mulut pembaca berita di TV9 haritu. Aku rasa lawak betul la.🙂

Bukan niat aku ingin menyentuh isu-isu ini dengan mendalam. Sekadar untuk berkongsi cerita dan kebaikan dalam hidup. Harapan aku semoga ianya menjadi penyajaran buat semua.

amien-trademark

Categories: WoRD LiFe
  1. May 10, 2009 at 1:07 AM

    Babi dah turun harga skrg ni. Puak2 yg suka makan babi x nak beli borong terus ke? Beli le byk2 skit, biar terus kena swine flu.
    Babi betul! Waktu dulu nak sgt makan babi, kononnya daging menatang ni sedap, sampai Malaysia jd tempat ternak babi terbesar di asia tenggara. Agaknya dlm teks book geografi nanti akan dinyatakan bahawa antara eksport Malaysia ialah arak Carlsberg, babi,….

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s