Home > WoRD LiFe > Zakat fitrah…

Zakat fitrah…

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, settle dah bab zakat fitrah tahun ni. Biarpun sikit lambat jika dibandingkan dengan tahun lepas, tapi syukur berjaya jugak aku melaksanakan tanggaungjawab aku ni. Jadi pada tahun ini zakat fitrah bagi negeri Selangor adalah bernilai RM7.00 bersamaan dengan 2.7 kilogram beras. Jadi mari kita baca skit mengenai zakat fitrah ni:

PENGERTIAN ZAKAT FITRAH

Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

SYARAT WAJIB ZAKAT

Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah:

01 – Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.

02 – Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.

03 – Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.

04 – Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.

Jadi kepada yang masih belum menunaikan zakat, aku menyeru agar kalian cepat-cepat la membayar zakat. Sesungguhnya zakat itu adalah pembersih jiwa. Layannn…

Categories: WoRD LiFe
  1. September 3, 2010 at 3:33 PM

    aku suka tgk design kupon zakat fitrah LZSelangor punya.. memang cun…

    berbeza dengan pusat pungutan zakat WP… design lama… aku bayaq kat presint 8 hari tu masa 3 ramadhan

  2. September 3, 2010 at 3:35 PM

    LZS memang kelass dengan bab-bab design…

    oh ya, nanti aku nak bukak posa dengan begedil la… hahahaha
    posa kat kolej best ka? ramai amoy cina… hehehee

    • September 3, 2010 at 4:02 PM

      hari2 amoi cina lalu lalang pakai suar pendek n baju singlet je…
      kurus pahala posa aku, tp nasib baik la aku dh biasa. tk heran pon.
      kalo melayu pakai camtu maunya goyang gak aku. kah kah kah….

  3. September 6, 2010 at 8:20 AM

    ya….

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

