Home > WoRD LiFe > Bahaya Nescafe 3 in 1

Bahaya Nescafe 3 in 1

Zaman skarang ni banyak penyakit yang datangnya dari pemakanan. Ada satu kes yang berlaku dimana ianya diceritakan oleh seorang pensyarah, begini ceritanya:

Beberapa hari lepas saya dikunjungi olehh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.

Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasati:

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya semakin basah.

Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat pemakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan “Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang mana kala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)”.

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:

a) Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer).
b) Elakkan dari mengambil coffeemate kerana ia adalah non dairy creamer.
c) Elakkan makan aiskrim kerana mengandungi krimmer yang tinggi.
d) Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
e) Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine.
f) Elakkan memakan burger, nugget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya.
g) Elakkan mandi selepas makan.
h) Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit, selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
i) Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda.
j) Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
k) Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

Sekian, wallahualam.

EXTRA INFO:

Dear Friends,

I’m strongly agreed on these issues because it happens to one of my friend in HSS Integrated Consultant. Beliau sekarang menjalani rawatan dialysis setiap 3 hari. Now its been already 9 years he is suffering with this kidney problem. The doctor yang check dia kata, the main cause is:
1. Breakfast with Nescafe
2. 10am break with Nescafe
3. Lunch with Nescafe ais
4. Minum petang also with Nescafe.
5. Malam supper pun pekena Nescafe.

So, hope for best for those who still love Nescafe.

Categories: WoRD LiFe
  1. sarjit Gill
    February 18, 2011 at 2:51 PM

    kembalilah kepada produk Muslim.

    dulu aku rajen pekena kopi campuran buatan Tesco, tapi aku dah stop
    untuk diet. dan bagi kurang berat badan. so, aku minum teho panash.

    Jangan amalkan minum ais selepas makan nasek. nanti lemak akan terapung dalam perot. ambel contoh kalau kita boh ais dalam minyak, apa akan jadi…

    aku pekena kopi radix ja, ada 7 herba semulajadi dalamnya…

    Kopi Radix mengandungi 7 herba pilihan :
    1. Tongkat Ali (AFRODISIAK/ANTIOKSIDAN).
    2. Pokok Mata Pelanduk (DIURETIK).
    3. Pokok Teja Lawang (KARMINATIF).
    4. Pokok Tebu Gajah (ANTIDOT).
    5. Pokok Mengkudu Hutan (LAXATIF).
    6. Halban (IMUNITI).
    7. Larak Hutan (KARDIOTONIK)

  2. legend
    February 18, 2011 at 2:52 PM

    minumlah milo kurang manis pon takpa, dia penambah tenaga.

  3. legend
    February 18, 2011 at 3:01 PM

    sejak minum teh o panash nie, badan hang akan rasa ringan dan seluaq pon akan rasa longgaq.. itulah nikmatnya teh o panash..

    aku amalkan jugak minum jus limau buat sendiri punya guna limau nipis. memang layannnnnn beb wa cakap lu….

    pastu, jangan lupa pekena madu lebah, cuci usus kita secara semulajadi.
    then ambek habbatus sauda serta kismis.

  4. February 18, 2011 at 3:03 PM

    nandre, kopi radix sepaket berapa hinggit aaaa??

  5. yanty
    February 18, 2011 at 3:27 PM

    kopi radix tak sedap…

    • February 18, 2011 at 3:50 PM

      eleh, macam la dia minum kopi radix.. poyo je… huhu

  6. legend
    February 18, 2011 at 4:36 PM

    la nie dah naik la bang, rasanya sebungkus ada 32 paket kecik harga dia RM 30.00 la..
    mahai sikit sebab khasiat dia banyak… kalau nescafe murah sebab buleh memudaratkan kesehatan..

    kalau hang nak beli harga ahli, guna numbor ahli aku 562070.MY01

    pi kat seksyen 7 atau seksyen 3 atau seksyen 13

    • February 18, 2011 at 4:53 PM

      perghh siap kasi nombo ahli lagi. cayalah bro, nanti aku try.
      seksyen 3 tu dekat ngan umah aku. aku selalu gak lalu2 usya line kat situ. hehe…

  7. legend
    February 18, 2011 at 4:37 PM

    produk islam memang la mahai sikit sebab ada kebaikan.

    Yanty, try minum lagi.

  8. February 21, 2011 at 9:46 AM

    aku pon minum kopi radix.elok untuk pompuan yg sll senggugut..selalu aku beli sepapan ada 20 paket..RM2o..klu harga ahli la..

    • February 21, 2011 at 10:10 AM

      alamak, kesatuan pengguna-pengguna kopi radix sudah bersuara. ahakss… haha

  9. legend
    February 21, 2011 at 2:21 PM

    ya, gunakanlah produk Muslim. mahai tetapi baik untuk kesehatan dan memenuhi Fardhu Kifayah.

    aku punya stok pon dah abeh, kena beli lagi nie

    • February 21, 2011 at 4:00 PM

      betui betui betui

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s